måndag 14 juli 2008

Pioner i blom.

Vit Festiva Maxima

Den storblommiga vita pionen har jag klippt in för att kunna njuta ordentligt av, det har nämligen inte varit något utesittarväder - ännu! Dessutom gjorde den tunga blomman att hela växten nästan låg på backen. Den reste sig ett par decimeter i alla fall, men nu är nya knoppar på väg att slå ut. Får införskaffa fler stöd så jag kan sitta på uteplatsen för nu ska väl vackervädret ändå komma..?



På den övre ceriserosa bondpionen räknade jag till 40 knoppar (oj, på den här bilden syns bara den övre men inte särskilt väl..!) Cirkeln bakom det valvformade armeringsstödet är en av mina sittplatser i trädgården. Jag anlade den för fem år sedan. Då fanns några tunna rosstjälkar, och apeln, körsbärsträdet/-busken och så fyllde jag tomrummen med tagetes. Nuförtiden behövs inga tagetes här. Kanelrosorna fyller nästan hela rabatten och jag får vakta lite på dem så alla blommor får komma till tals.
Tagetes har jag dock på andra platser, för det blir ingen trädgård utan dem:).

1 kommentar:

Hannele på Hisingen sa...

Visst är det härligt att kunna plocka in egna buketter.