lördag 5 juli 2008

Inte världens bästa boplats

Jag skäms för att det ibland är så vansinnigt långt mellan tanke och handling för min del. Den här gången har det också påverkat en hel liten familj.

Kransen som jag köpte och hängde upp till jul på min ytterdörr har varit grön och fin till för en månad sedan, därför har den fått hänga. Att jag sedan lät den sitta kvar beror till stor del på lättja, min lättja. Men igår tänkte jag iallafall plocka ner den så jag tyckte mig se att den hade börjat mögla, något brunt och luddigt fanns högst uppe på.

Döm av min förvåning och mitt lilla skri när jag ser fem små fågelungar som inte öppnat ögonen, knappt fått vingar och i total beroendeställning till sina föräldrar ligga i en väl skålformad, brun och luddig boplats högst uppe på, kransen.

Det gick fort att hämta en hammare, en stor spik och fästa alltihop på väggen intill dörren och arrangera den nya adressen. Jag väntade och väntade, men inte ville föräldrarna flyga dit, så efter över en timme plockade jag ner boet/kransen igen och hängde upp den på dörren. Då dröjde det bara någon minut så var mamman där. Tack och lov!

Här lite bilder på mina fina grannar.
Boet nedplockat i väntan på ny adress, tillbaka på dörren, fågelungarna, förhoppningsvis lyckligt ovetande om vad som hände och en av föräldrarna i björken, avvaktar med förmodad förskräckelse



5 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Men hjälp - så dom har funnits där på din dörr utan att du upptäckt det. Nu blir det till att inte smälla i dörren. Helt otroligt.

Vilken tur att mamman återvände.

Den där historien borde du gå till kuriren med!

Kram Maud

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Häftigt! Och ingenting har man sett, nu vågar ni väl knappt använda huvudingången, eller? Får ta balkongdörren in och ut den närmsta månaden istället. Håller med Maud att det där skulle du berätta för tidningen!

Frida sa...

Vilka söta små fågelungar! Tack för din trevliga kommentar på min sida alltid roligt med nya besökare. Förklädet finns säkert att köpa lite överallt vet inte exakt var.
Hoppas du fåren fortsatt trevlig dag!
Kram Frida

Maria sa...

Hej!
Så roligt att ha fått sådana hyresgäster!!
Roligt också att du startat en blogg, kanske kan jag då få se din trädgård som jag hört talas om via Karin...

Frida sa...

Det lutar åt att jag får köpa några tunna tröjor som går upp lite i halsen. I dag har det regnat så jag har inte lidit av det. Synd att du också har drabbats av det. Verkar tyvärr vara ett vanligt problem:-(
Kramar Frida