tisdag 24 juni 2008

Midsommar i Saltoluokta


Vädret blir som det blir, ingen höjdare denna midsommar och därför inte mycket att prata om. Ändå hade vi en härlig semester med lagom mycket vandring, trevligt sällskap vid bordet och god mat. Mina två barn och jag gjorde en toppbestigning och en lågbergsvandring. Den uppe på heden var faktiskt trevligare. Visst är utsikten bedårande när man kommer upp men det är så härligt att vandra i torrmossan, höra hur riset knastrar under kängorna och när vi kommer till ett blötparti tar vi av oss strumpor och skor och går barfota i det myrlika. Fötterna blir underbart sköna efter en promenad i det våta. Vet inte varför, så sköna blir de inte när man badat i älven eller havet, den som inte har provat borde ta chansen. Mitt sommartips är att du tar av dig skorna nästa gång du plockar hjortron ;)!


Lite sol kvällen innan midsommaraftonen, här blickar jag ut över sjön Langas med berget Kierkau som fond.

Midsommarmiddagen var som vanligt alldeles utsökt på fjällstationen. Sill i olika inläggningar, fisk och vilt från trakten, hjortrontiramisou och färsk potatis (men den måste ha tagits söderifrån...)
Vi hamnade brevid en Stockholmare, en familj från Australien/England och en grekisk/svensk familj. Det blev mycket engelska den kvällen.




Fjällvråken seglade över våra huvuden och göken satte sig strax bakom oss och "gockade" när vi hade fikapaus, en ripa skrämde vi upp när vi gick men den fastnade inte på bild.






Att jag blev akut sjuk vid hemkomsten har naturligtvis inget med trippen att göra, det var blindtarmen som var både inflammerad och infekterad. Den är borta nu och jag har lyftförbud i minst en vecka. Jag är glad att jag hann hem, ska verkligen försöka ta det lugnt, sitta mycket vid datorn, njuta av bra böcker och mina underbara hjälpsamma barn.

4 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Men vilken tur att du hann hem!

Härlig tur ni varit på - förstår att det smakade gott efter en sådan vandrin.

Kram Maud

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja oj om det inte var då...Min väninna Annelie gick också i samma klass.
Tror mig minnas att jag slutade dagarna innan nollningen.

Ska kika vidare på din blogg.

Kram Anita

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Blindtarmen! Usch då! Nästa år tror jag att vi åker med till Salto över midsommar, vilka fina bilder!

Gårdsromantik sa...

Trist attdu blivit stillasittande - men då passar ju bloggande bra!

Menar du de rostiga krukorna jag har på tomten?

Jag kan ta hem de utan öron i alla fall - men de största kostar 3500:- men dom är ju enorma!

Det finns säkert mindre men isåfall måste jag kolla.

Nästa år måste jag ta hem urnor - det är så många som frågat efter dem.

Kram Maud